Min trädgård

Min trädgård

söndag 24 augusti 2014

En gul helg...

En helg som startade med en gråmulen, dimmig lördagmorgon. Men vi bestämde oss för att ändå fara ut på en utflykt - och ju längre ut mot kusten vi kom desto finare blev det :)



En stillsam ljuvlig morgon vid Lörudden. Fiskaren vid kajen hade dragit upp drygt 180 abborrar...vilket skulle ge honom rens och filéjobb resten av dagen...

Efter att bara ha njutit en stund, tagit lite fika, så gick jag vidare in i skogen. Där träffade jag min första gula vän, för helgen - lövsångaren. Den sträckte på sig för att nå delikatesserna på bladen...

Därefter vek jag in djupare i skogen, på vårt "säkra" ställe för rödgul trumpetsvamp. Vi plockar mängder där varje år. Men nu fann jag inte en enda trumpetsvamp! Däremot träffade jag flera andra gula vänner på några ställen...

Det blev ca en liter, rensade kantareller. Vilken doft, när jag stekte på dem! :)
Efter utflykten kom min yngsta dotter, Bea, på besök. I min "dofthörna" fick hon träffa på en gul vän nr 3 - solrosen. Den gav solen hjälp på traven, då molnen gjorde sitt bästa för att gömma solen under helgen.
Lövsångare, kantareller och solros i all ära, men den roligaste gula vän jag haft o göra med i helgen är honungsmelonen. Min första alldeles egenodlade honungsmelon....från en liten kärna jag satte i våras. Att skära upp den och smaka på dess underbara smak blir helgens häftigaste minne!






Ha en fin vecka! 

/Tina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar