Min trädgård

Min trädgård

lördag 14 mars 2015

Ska vi våga tro på det här?

Idag hade väl hela Sverige en solig och fin dag. Söderöver växer Krokus, Iris mm. Känns inte så konstigt - våren brukar ju komma tidigare söderöver än här i Sundsvall och uppåt.

Att hitta fullt med tussilago redan 14 mars här hos oss känns däremot lite mer ovanligt... kan vi verkligen tro på det här? Är det vår redan eller kommer det som vanligt en period till med snö och kyla?

När maken stolt talade om för ett förbipasserande äldre par att vi hade sett årets första tussilagon, så svarar de att de just plockat blåsippor...och visade upp en liten bukett. Jösses - 14 mars och blåsippor i Sundsvall!

En fluga välkomnar videkissen

Lörudden låg vacker och snöfri...

Forsen vid Galtströms damm, skyndar på issmältningen.

Den lilla strömstaren skuttade glatt omkring i Galtström

Tänk vad en liten vassvippa kan vara vacker mot det blå vattnet...

Lunch ute - wrap med rostbiff, mimosasallad och grönsaker - mums!

                                                                                  
En vacker räv var ute på jakt
                                                                              
Framåt kvällningen satte vi oss vid ån och väntade in vår kompis bävern. Efter drygt 1 1/2 timme kom den fram :)

Men hur går det med planering av trädgården då? Hmmm...jo lite fler fröer åkte ner idag. Tack och lov har jag planterat om de flesta pelargoner mm och tagit sticklingar av dem. Glad också över en del överlevare från förra året...  Men jag måste erkänna att jag börjar känna viss panik över alla de fröer jag har kvar att sätta - en del ska ju tom grävas ner i snön (med krukan alltså)...och snart är snön borta!

Här följer några mobilbilder på det som är på gång inne....
Gurka, tomater, paprika, squash, majs, aubergine - flera sorter av alla.
                                                                                                                                 


Av avocadokärnan jag satte förra våren...har denna kommit upp...

Den lilla citronkärnan från i somras växer den också....

Favoriten - utseendemässigt - är denna Habanero Red Savina

Även mangokärnan från i våras har vuxit på sig bra



Ökenrosen är lite svårare. Satte fröt i våras och där är en rejäl stam och två små blad...


Det är bara till att jag bestämmer mig - i morgon blir en odlingssöndag!

Ha en fortsatt fin helg!

/Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar